Jak si vybrat pracovní oděvy a nedostat pokutu 2 mil. korun?
Montérky, pracovní oděvy, pracovní obuv a pracovní rukavice? Ochranné pomůcky? Tomu přeci rozumí každý a dá se to koupit na každém rohu? Tak to u vás ještě nebyla kontrola z Inspektorátu práce!
Vedoucí zaměstnanec podle § 132 odst. 3 zákoníku práce odpovídá za bezpečnost a ochranu zdraví při práci svých podřízených zaměstnanců. V případě, že by zaměstnanci pracovní oděvy a ochranné pracovní pomůcky nepoužívali, potom mu inspekce uloží pokutu za přestupek.
Mnohem vyšší pokuty ovšem hrozí přímo zaměstnavateli. Sazba je dokonce 1-2 mil. Kč v případě, kdy se prokáže skutečnost, že zaměstnavatel neposkytne bezplatně osobní ochranné pracovní prostředky, pracovní oděvy a pracovní obuv, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky. Nekontroluje používání osobních ochranných prostředků a nesplní povinnost udržovat ochranné pomůcky v použitelném stavu.
Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, zná totiž dvě skutkové podstaty vztahující se k OOPP. Přestupek (vůči fyzickým osobám) a správní delikt (vůči právnickým osobám).
Proč zaměstnanci často ochranné pracovní pomůcky nepoužívají?
Nejčastějším vysvětlením bývá, že jim vadí při práci. Pracovní oděvy jsou prý nekvalitní a nemohou se v nich ani hýbat. Pracovní obuv je těžká a pracovní rukavice nemají dobrý úchop. Přilby nedrží na hlavě a ochranné brýle zkreslují pohled. Bohužel mají někdy zaměstnanci pravdu!
Dnes je na trhu k dispozici široká nabídka ochranných prostředků a vybrat si mezi nimi není jednoduché. Často nastupuje volba nejjednodušší, totiž volba ekonomická.
Pracovník potřebuje např. pracovní rukavice, vyberou se tedy ty nejlevnější a povinnost je splněna. Že to asi není úplně správné, není třeba zdůrazňovat.
Kvalitní pracovní obuv nebo bezpečnostní obuv s ochrannou špičkou, ve které má zaměstnanec chodit celou směnu, nemůže být ta nejlacinější!
Jak tedy postupovat, aby váš výběr byl rozumný a poskytnuté OOPP skutečně pracovníky v dostatečné míře chránily?
Je třeba mít na paměti, že bezprostřední nákup zmíněných prostředků od výrobců, prodejců, distributorů a dovozců je v případě scházejícího „ES prohlášení o shodě" k výrobku spojen s velkým rizikem a možným postihem v případě pracovního úrazu zaměstnance.
V ČR se ročně prodají OOPP za více než tři miliardy korun. To samozřejmě podněcuje zájem seriózních firem, ale i těch, kteří nepostupují vždy legálním způsobem a jejichž produkce nesplňuje očekávanou ochrannou funkci (např. reflexní vesty normu EN 20471).
Lze proto doporučit, aby byl nákup proveden u firmy, která respektuje předpisy a vyrábí nebo distribuuje zboží známého původu, známé kvality, účinku a za podmínek daných obchodními zákony.
Takovou firmou je PÍCHA Safety, s.r.o., která má tradici a vyškolený personál. Tato firma je vám také schopna poskytnout potřebné garance a informace o svých produktech. Doplnit je o technické parametry dle potřeby zákazníka, tak aby měl kvalitní základ pro jejich výběr.
Dále Vám smluvně zajistí součinnost při auditech BOZP nebo kontrolách Inspekce práce. Dostatečnou referencí je, že firma je dodavatelem pro bezpečnostní složky státu. Informujte se o nabídce na http://www.oopp.cz